Tekstforfatter med forretningsforståelse

At være en god tekstforfatter kræver forståelse for både forretningen, målgrupperne og den situation, modtageren møder budskabet i. Når disse ting er på plads, er der stort set ikke grænser for, hvad tekst kan gøre.

En dygtig tekstforfatter kan skabe resultater på vidt forskellige områder.

  • Jeg forfatter tekster, der sælger alt fra mobilabonnementer til operabilletter
  • Jeg skriver om EU-forordninger, miljølovgivning og a-kasseregler, så alle kan følge med
  • Jeg mestrer både det ultrakorte tweet og budskaber, der foldes ud over mange sider

Det betyder, at jeg ikke alene kan få folk til at interessere sig for, hvad der står på dit website og i dine nyhedsbreve. Jeg kan også få dine historier i medierne eller få dem til at sprede sig på Facebook og LinkedIn.

Hvad kan du bruge en tekstforfatter til?

Det at kunne skrive har været omdrejningspunktet for en stor del mit arbejde siden 2002. Derfor ved jeg, at en dygtig tekstforfatter kan skabe værdi på masser af områder. Se nogle eksempler nedenfor.

Tekstforfatter til web

Hvis ordene vælges og sammensættes med omhu kan de bringe dig til tops på Google. Og gøre dem der egentlig bare snusede lidt rundt på din hjemmeside til kunder.

SoMe-tekster

En skarp update, der er tilpasset det sociale medie og den målgruppe, du vil ramme, kan ikke bare få folk til at like og dele. Den kan også få folk til at synes om både dig og dine produkter.

Nyhedsbreve

E-mails, der har været gennem fingrene på en dygtig tekstforfatter og segmenteres rigtigt, er en uovertruffen salgskanal. Men et godt gammeldags brev kan også stadig noget.

En god tekstforfatter
Telving & Co bruger som regel Mailchimp til udsendelse af nyhedsbreve. Det kan lave lækkert layout og segmentere, men det kræver en god tekstforfatter for alvor at få succes med mediet.
Kundemagasiner

En dygtig tekstforfatter er ikke nødvendigvis en dygtig journalist. Men kender man begge genrer kan journalistiske metoder give stærk troværdighed. F.eks i kundemagasiner.

Formidling af love og regler

Ind i mellem er der behov for at formidle tungt stof. Nogle gange til målgrupper uden nævneværdig interesse i sagen. En god tekstforfatter kan sikre, at budskabet bliver både læst og forstået.

Pressemeddelelser

For at kontakte en journalist skal budskabet vinkles kort, præcist og på mediets præmisser. Et velskrevet pitch er det bedste udgangspunkt for god presse.

Debat- og blogindlæg

En god skribent med forståelse for både strategi, forretning og samfund kan hjælpe virksomheder med at positionere sig via blog- og debatindlæg. Det behøver ikke være politisk. Se nogle eksempler på mine egne indlæg om filosofi og kunstig intelligens her.

Bøger

Hvis idéen er rigtig, og ambitionerne rigtig store, kan en bog udgivet på et etableret forlag være formidabel content marketing. Jeg har været ghost writer på flere succesfulde udgivelser. Bl.a. den anmelderroste Onboarding – kom flyvende fra start.

Referencer