Tekstforfatter med forretningsforståelse

At være en god tekstforfatter kræver forståelse for både forretningen, målgrupperne og den situation, modtageren møder budskabet i. Når disse ting er på plads, er der kun få grænser for, hvad god tekst kan.

En dygtig tekstforfatter kan skabe resultater på vidt forskellige områder.

  • Jeg forfatter tekster, der sælger alt fra it-løsninger til operabilletter
  • Jeg skriver om EU-forordninger, miljølovgivning og medico så alle kan følge med
  • Jeg mestrer både det ultrakorte tweet og budskaber, der foldes ud over mange sider

Det betyder, at jeg ikke alene kan få folk til at interessere sig for, hvad der står på dit website, i dine produktpræsentationer og i dine nyhedsbreve. Jeg kan også få dine historier i medierne eller få dem til at sprede sig på Facebook og LinkedIn.

     
Hvad kan du bruge en tekstforfatter til?

Det at kunne skrive har været omdrejningspunktet for en stor del mit arbejde siden 2002. Derfor ved jeg, at en dygtig tekstforfatter kan skabe værdi på masser af områder. Se nogle eksempler nedenfor.

Tekstforfatter til web

Webtekst handler ofte om skabe forretning ud af trafikken på dit site. Men målet kan også være SEO – altså at få trafik via Google. Her kan tekst gøre meget, men dog ikke alt.

SoMe-tekster

En skarp update, der er tilpasset det sociale medie og den målgruppe, du vil ramme, kan ikke bare få folk til at like og dele. Den kan også få folk til at synes om både dig og dine produkter.

Nyhedsbreve

E-mails, der har været gennem fingrene på en dygtig tekstforfatter og segmenteres rigtigt, er en uovertruffen salgskanal. Men selv et godt gammeldags brev kan også stadig noget.

En god tekstforfatter
Telving & Co bruger som regel Mailchimp til udsendelse af nyhedsbreve. Det kan lave lækkert layout og segmentere, men det kræver en god tekstforfatter for alvor at få succes med mediet.
Kundemagasiner og advertorials

En dygtig tekstforfatter er ikke nødvendigvis en dygtig journalist. Men kender man begge genrer kan journalistiske metoder give stærk troværdighed. F.eks i kundemagasiner eller advertorials.

Formidling af love og regler

Ind i mellem er der behov for at formidle tungt stof. Nogle gange til målgrupper uden nævneværdig interesse i sagen. En god tekstforfatter kan sikre, at budskabet bliver både læst og forstået.

GDPR er teknisk og kræver en god tekstforfatter
Pressemeddelelser

For at kontakte en journalist skal budskabet vinkles kort, præcist og på mediets præmisser. Et velskrevet pitch er meget ofte det bedste udgangspunkt for at opnå god presseomtale.

Debat- og blogindlæg

En god skribent med forståelse for både strategi, forretning og samfund kan hjælpe virksomheder med at positionere sig via blog- og debatindlæg. Det behøver ikke være politisk.

Se nogle eksempler på mine egne indlæg om filosofi og kunstig intelligens her.

Bøger

Hvis idéen er rigtig, og ambitionerne rigtig store, kan en bog udgivet på et etableret forlag være formidabel content marketing. Jeg har været ghost writer på flere succesfulde udgivelser. Bl.a. den anmelderroste Onboarding – kom flyvende fra start.

Kom i gang!

Kontakt mig på +45 24790322 eller thomas@telving.dk

Referencer